tisdag 15 september 2009

Här är mitt liv

Gissa om jag blev förvånad när jag gick in på bloggen och såg att bloggcountern står på över 11000! Såklart är det nåt som är tokfel nånstans, men man kan ju alltid låtsas att man skriver för en publik igen, det hade varit kul. :-)

Okej, alla ni 11000, välkomna till livet på den andra ön - från Hisingen till Storbritannien. Faktum är att den här bloggen har utvecklats till att vara ett utdrag ur mitt liv som tjej, ingenjör och utlandssvensk, med världens finaste sambo. Helt enkelt pågrund av att världens finaste sambo bloggvägrar. Men det är ju å andra sidan ett väldigt spännande liv att vara just tjej och ingenjör på ett företag, inom världens mest mansdominerade bransch! På gott och ont, men mest på gott.

Ibland har jag dock svårt för att bara bejaka min kvinnlighet och inse att jag inte är nån mekaniker eller motorproffs, bara för att jobbar i en sådan miljö. Ta idag som ett exempel. Puggen (min lilla bil) har gått sämre än en påse skridskor de senaste dagarna. Jag har funderat på vad det kan vara för fel, varför den rycker så förbannat. Jag frågade mina kollegor idag, som kom med tre miljoner anledningar, givetvis. Någon undrade om jag hade kollat så att jag har olja i motorn? När kollade jag (Arvid) oljan sist liksom (har jag nånsin?)?!.. Så sagt och gjort, innan jag åkte hem idag tog jag med mig ett par servetter för att checka oljestickan på motorn.

Först gör jag en snabbkoll för att försäkra mig om att jag är själv på parkeringen. Jag fipplar sedan upp huven och skall till att dra tag i oljestickan. Men - vart f*n är oljestickan?! Kollar, letar, petar. Toppen av en oljesticka brukar ju bestå av en ring, mig veterligen, men inte på denna bilen tydligen. Och givetvis, när jag står där och fipplar:

"Hellooooo KARIN! What's wrong? Need some help??!"

Från ingenstans dyker en helt armada gentlemän, tillika kollegor, som vill hjälpa en dam i nöd. Och det är det jag inte riktigt kan hantera... Jag kan inte bara säga att jag inte hittar den jäkla oljestickan... - Tänk, tänk, tänk Karin! Så kommer jag på att jag har en dunk spolarvätska i baksätet, som jag ta fram och viftar med. "Ehhrrr...windscreen washing!..." Sedan låtsas-fyller (!) jag spolarvätska tills dom går och sedan fortsätter jag mitt sökande efter oljestickjävlen.


Jo, jag hittade stickan tillslut. Den hade inget runt handtag, utan en i stort sett osynlig cylidrisk "plupptopp" och stickan liksom snurrade sig under motorn. Jättefiffig design, verkligen... Men jo, det fanns olja i motorn, så jag stängde snabbt huven, startade bilen och åkte hem. Utan att bilen ryckte en-enda-gång. Och jag fattar fortfarande ingenting...

Sånna här situationer stöter jag som tur är inte på i min jobbroll, eftersom att jag arbetar med ett område om jag hanterar mycket bättre än just oljestickor!.. :-)

Nu ska jag hoppa in i duschen, kom precis hem från säsongens först netball-match. (DET är definitivt att bejeka sin kvinnliga sida, eftersom bara tjejer spelar netball!). Jag verkligen älskar min nya sport och skall spela både imorgon och på torsdag! Sedan kommer äntligen Arvid hem igen och det skall bli spännande att höra hur han har haft det på semestern (utan mig, så antagligen jättetråkigt..).

Jag lägger upp ett litet filmklipp om netball, ni har kanske sett det förut, men jag får ju tänka på alla 11000 nya läsare... ;-)



3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är nog jag som är inne
x flera/dag och hoppas få läsa nåt nytt inlägg.
/Barbro

elinmaja sa...

Haha. Du måste låte dem få vara män Karin. När du flyttar tillbaka till Sverige kommer du sakna att de artiga männen som gärna vill hjälpa inte finns där när du behöver.

Intressant film. Ni kör ett eget race i England, med sporter som ingen människa har hört talas om. Kunde inte se dig på filmen,men det var väl ditt lag!?

Karin & Arvid sa...

Haha, men Barbro! 11.000 klickningar måste ju vara rekord, akta så du inte får musarm! :-)

Elin - nej jag har inte kommit till landslaget än, jobbar på det. Tänkte höra med Janne om han har några bra tips.. ;-)