torsdag 3 juli 2008

Svennar spekulerar

Imorgon är det redan fredag och jag undrar vad som hände med den här veckan... Får lite stressbryt av det, för på torsdag eftermiddag skall jag vara färdig med allt och gå på semester med gott samvete. Heja flextimmar. Men å andra sidan - på torsdag eftermiddag är det jag som skriver ett out of office och stämplar ut för ett bra tag! :-)

Idag lunchade jag med en svensk -?!?- :-) Det är en sommarjobbare, eller vad man ska kalla det, från Chalmers som är på vårt företag. Det är hur skumt som helst! Han har fått jobbet genom sin utbildning, men stannar som sagt bara över sommaren. Det är ju jätteroligt med en till svensk, väldigt ovanligt, så jag var ju tvungen att kolla vem han var. Han läser en chalmersutbildning där man svänger sig med många och långa engelska uttryck och är mer åt jurist/it-hållet än ingenjörshållet. Det var roligt att höra hur en annan svensk upplever företaget och livet i England. Vi pratade om avsaknaden av gott kaffe på jobbet, om heltäckningsmattor och om det idiotiska i att ha två kranar i ett handfat. :-) Sedan frågade han mig om jag dricker kranvattnet. Herregud, det är väl inget U-land vi har hamnat i?!.. Jag dricker iofs kranvattnet vart jag än är utom möjligen i Asien, men det kanske säger något om skillnaden i hårdhet på en Hisingsbo och en från Fiiina stadsdelen söder om Gbg? ;-) Det var en rolig lunch, hoppas det blir fler gånger i sommar.

På tal om kaffe så försökte jag lobba för en proper kaffebryggare på avdelningen, istället för det sabla beska snabbkaffet som smakar rabies! Det möttes av total förvåning (Melitta-filter, det ringer ingen klocka, nehejj?...) och sedan en våldsam proteststorm, följt av ett bloody foreigners och deras jädra kaffeberoende!... Vad är det för fel på te? Eller beskt snabbkaffe, som får armhåren att krulla sig? Jag gav upp. Åtminstone har jag minskat mitt kaffedrickande otroligt mycket sedan vi flyttade hit, men nån bloody tedrickare kommer jag inte att bli. ;-)

På lördag skall vi ha husfest! Det är grillning med Hawaii-tema och det vankas en hel del bål och engelsk fettomat. Våra grannar är helt galna, men det skall bli roligt. Vi får väl se om huset står kvar efter det och om vi blir vräkta hela bunten. ;-) Återkommer med bilder! Hoppas det blir fint väder - det har ju ni, era solgrisar!

//Karin & Arvid

- Henrik Schyffert om grannar:

Inga kommentarer: