tisdag 15 april 2008

Tillbaka i Crawley

Förra veckan var vi inte hemma mycket nån av oss. Arvid var i Belgien och sladdade runt på Lommels provningsbana, värsta lekstugan för vuxna. :-) Jag var i Tyskland på en jättestor 3-dagarskonferens.

Det var hur flott som helst och det var så kul att träffa massa folk i branschen Det var många, långa föreläsningar och i fikapauserna ägnade jag mig åt jordgubbarna, chokladfontänen (!) och nätverkandet. Jag tänkte att det vore på sin plats att byta några ord med de svenskar som var där, dom hade inte helt oväntat gaddat ihop sig vid ett eget litet bord. Jag presenterade mig, småpratade lite och berättade om vårt företag. Möttes av Största Möjliga Tystnad. Jag frågade om de kände till mitt företag. Jag frågade artigt vad dom jobbade med. Tystnad varvat med jordgubbar med choklad. We have something very ugly in Sweden and we call it Jantelagen. Ah, well... Det finns inte ens ett engelskt, eller tyskt, ord för det. Men i Sverige är vi väldigt noga med det och om någon verkar tro att hon/han är något så visar vi att det inte är okej. Ett bra sätt är tystnad, största möjliga...

Vi fåtalet tjejer som var på konferensen snackade givetvis ihop oss. :-) Pratade mycket med en tysk tjej i min ålder, som är relativt nyanställd på ett av tysklands största fordonsföretag. Vi insåg vilken minoritet vi är egentligen i en bransch som denna och vilka konsekvenser det har. Det är en utmaning att vara 25 år, tjej och ny. Det finns noll fördelar med det, det är bara ljug att säga att det skulle finnas det, men man måste hitta en bra strategi och utnyttja att man tänker på olika sätt. Det är DET som är själva fördelen. Jag älskar verkligen mitt jobb och jag har hamnat helt rätt!!
Vi var helt slut i helgen efter en intensiv men spännande vecka. Det händer så mycket spännande just nu att man knappt fattar att detta är våra liv... Arvid har äntligen fått avlastning på sitt jobb, en konsult börjat jobba med honom. Det är en tjej från vårt företag faktiskt, inte konstigt att det händer grejer då liksom. ;-) Jag var på kundebesök öster om London igår och jag fick den stora äran att presentera våra resultat för deras ledning! Det var pirrigt, men kul! På fredag åker vi hem till härliga Göteborg över helgen. Och jag skall shoppa, för jag fick tillbaka en förmögenhet på skatten, ojojo! Kanske köper jag mig en redig bil? Puggen är ju fin, men passar inte helt min image som hårt arbetande karriärskvinna i dräkt. Hade tänkt mig något åt detta hållet... (BMW 118i - i like!)
//Karin & Arvid













Fler bilder har efterfrågats - Arvid på vår gata i Crawley:

1 kommentar:

elinmaja sa...

Är det den här helgen ni ska hem? Jag ska också till göteborg. Har du kvar ditt svenska nummer? Jag testar med det.
/Elin