fredag 26 september 2008

När jag svänger mig med svengelska

Vid fikan idag:


Jag: Jag hälsade på Xxx-san (en jätteliten japan) förra veckan. Han har det hårdaste handslaget jag nånsin varit med om! Och det är så otippat eftersom han är typ "three apples high"!..

Alla kollegor: ???

MK: Three apples high?

Jag: *Ehhh, direkt översättning där igen ja (pinsamt)*

MK: Vilket coolt uttryck, det har jag aldrig hört förut, three apples high. Jag skall använda det i helgen!

Jag: It is very common...

Så jag är ganska nöjd över att ha kunnat lära mina kollegor ytterligare en fras att slänga sig med i det engelska språket. Tidigare ord och uttryck jag lärt dem är bland annat:
  • Archipelago (Skärgård)

  • Pedagogical (Pedagogisk)

  • Same meat, different gravy (ehh..)

  • Glans, as in Johan Glans (eehhhh...)

Ha en underbar och solig helg mina vänner. Nu skall jag dra en fredagsöl och en fet pubtallrik på Snooty Fox, min man och hans ölhävararm är redan där tydligen.

/Kram

Inga kommentarer: