onsdag 3 september 2008

Svenskalektioner

Mina kollegor tjyvlyssnar tydligen på mig och påstår att jag svär hemskt mycket på svenska. Det stämmer ju givetvis inte. Och hur kan dom veta skillnaden mellan "järnspikars" eller "hoppsansa" och "helvetesjävlaskit"? Så det är bara hitte-på från deras sida. Hur som helst är dom hemskt sugna på att lära sig svenska svordomar, av någon anledning, och dom tror (helt felaktigt) att jag skulle kunna lära dom ett och annat på det planet. Vi började lite lättsamt med "aj som fan", för det brukar tydligen min chefs svenska pappa slänga sig med. "Aj som seventeen", föreslog jag men det blev snabbt nedröstat.

Så på tal om svenskalektioner. Jag råkade tjuvlyssna på en kollegas telefonsamtal idag...

Simon: Hello, I would like to speak to Mr. Alex Böögman please.
Sorry? Yes, Mr. Alex Böööögmaaaan. Böggman? Bögman!
(Simon blir mer och mer frustrerad eftersom receptionisten tydligen inte fattar riktigt vilken Bög han vill prata med.)
Simon: Ok, thanks, I'll try again later then...

Jag: What was his name?
Simon: Alex Bögman
Jag: Is he Swedish?
Simon: I guess so...
Jag (lätt road): I'm sure his name is Alex Bergman - berg as in mountain.
Simon: What is bög then?...

Just i den stunden var det hysteriskt roligt av någon anledning, det är svårt att återge hur kul det var egentligen. Men tänk er, "Mr. Alex Bögman please!", samtidigt som han tänker att människan i andra änden måste fatta jäkligt långsamt. Hahaha....

Nästa inlägg skall jag berätta något otroligt spännande som jag varit up to denna veckan (igår och imorgon). Jag ger mig hän den engelska livsstilen till 100%! :-) Fortsättning följer...

//Karin

Inga kommentarer: