onsdag 20 februari 2008

Dagens prova-på: Badhuset!

Nu har vi kommit in i vardagslivet här i Crawley. Jag har nya rutiner nu när jag har bil (dvs. jag har ett liv på kvällarna också!) och det är dags att börja hitta på saker i veckorna också och trotsa tröttheten. Dagens prova-på för mig i Crawley har varit att gå och simma! Jag åker nämligen förbi den flådiga träningsanläggningen K2 i Crawley, på vägen hem på jobbet. Där finns det bassänger, klättervägg, squash, badminton, gym och aerobic/bodypump/mm. Jag längtade verkligen efter att få simma, komma ner i varv efter en hektisk dag och få lite mjölksyra i kroppen.

Men som sagt, allt är inte helt logiskt i det här landet. Jag kommer in i omklädningsrummen och siktar på damernas. Det fanns inga skyltar, så jag siktade då på dom röda skåpen, kändes ganska feminint. Ganska snabbt insåg jag att det inte var uppdelat i damer och herrar när man skulle byta om, för det kryllade av tjocka män i Speedos både bland dom blåa skåpen och dom röda. Vad man gjorde var att låsa in sig i ett litet bås och byta om där. Sedan tog man alla sina grejer och la dom i ett skåp, rött eller blått… Nyckeln satt på ett jättearmband, som man fick montera fast runt armleden. På andra armleden skulle man fästa ett band, typ ett sånt man får på Liseberg när man köper åkpass.

Nästa utmaning var att leta upp duscharna. Letaletaleta. ”Ursäkta, men var är damernas duschar?” Ehhh?!... Jag blev hänvisad till några fjutt-duschar ungefär i anslutning till bassängerna. Där stod alla Speedo-gubbarna och skrubbade sitt fläsk. Men ingen verkade duscha innan dom hoppade i bassängen (hur fräscht är det liksom???).


Jag simmade hurtigt i en trekvart och lyckades aldrig fatta om det var vänstertrafik som gällde i bassängen också. Sedan ville jag givetvis ta en lång, härlig, avslappnande dusch. I bikini då alltså. Har ni försökt att tvåla in er i bikini nån gång eller?? Men hur kan man rationalisera bort duschrummen i ett jäkla badhus?... Efter duschandet fick man ju stänga in sig i det lilla dragiga smutsbåset igen och torka sig och klä på sig och sedan leta upp uni-sex hårtorkarna. Alltså, jag vet inte, men jag tycker att badhus är ganska mysigt vanligtvis. Man bastar, duschar och blåser håret i en salig blandning av russintanter, tonåringar och tjatter. Men här fick man minsann bikini-duscha sida vid sida med fläskiga gubbar och gapiga ungar, för att sedan stänga in sig i ett kallt litet bås. Herregud vad osmidigt! Fördelarna då? Ja, ja, det var ju underbart att simma och jag fick mig ett gott skratt efteråt när jag tittade på när trehundra tjocka tanter hade vattengympa i bassängen bredvid. Hela havet stormar fick en helt ny innebörd. :-)

Imorgon är det Vi provar på – att gå och klippa sig på en flådig damfrisör! Det blir grejer det, för det är min stora feta mardröm att klippa sig utomlands, I hate it… Håll tummarna för att jag blir nöjd, fortsättning följer.


//Karin

Inga kommentarer: