söndag 10 februari 2008

Vår nya darling!

Ni vet den där första dagen på året när man tar av sig jackan, för att det var mycket varmare ute än vad man trodde – den dagen var idag! Det har varit helt underbart väder hela helgen, solen har gassat och det luktar vår! Jag vet inte om man vågar hoppas på att den är här för att stanna, men jag njuter för fullt! Arvid däremot fick årets första pollenchock idag och fick hålla sig inne…

Vi har fått tillökning! En fin liten silverpil står nu och glänser ikapp med Laxen bakom vårt hus. Vi köpte den igår, det är en Peugeot 106 Quicksilver edition och jag körde den hem från södra kusten.
Jag hade fullt sjå kan jag lova, högerhanden flaxade in i fönstret varje gång jag skulle växla och det var svårt att veta vilken växel man lyckades få i tillslut, när man väl hade hittat växelspaken (med vänstern)… Pappa undrade om vi fått totalt hjärnsläpp som köper en fransk ”skitbil”, men han vet inte vilken pärla det är och vilket kap, ojojoj! :-)

Det där med bilar är egentligen ett lotteri där det gäller att ha tur. Vi, som aldrig haft några problem med finaste Laxen (Volvon), har nu drabbats av jordens otur!!! Inom loppet av två veckor händer följande:


  1. Bilen låter som en brummande sportbil (well…) och det visar sig att röret till bakre dämparen har rostat av. Lagalagalaga.
  2. Arvid är på väg till jobbet och plötsligt tänder sig varenda varningslampa. Ingen ström från generatorn. Han kör på batteriet hela vägen till jobbet och har sen trubbel att hitta någon som kan hjälpa honom med reservdelar. Fixafixa.
  3. Återigen – Arvid på väg till jobbet i fredags. Rätt som det är skymtar han något i ögonvrån, ”det slår gnistor i vägen”. En sekund senare kommer jättestenen Allan farandes rätt in i vindrutan. Smack och så var hela rutan smashad. Dessutom hade stenen studsat i huven en gång och lämnat en fin, lång repa ända ner till plåten. Arvid klarade sig oskadd, men jag kan tänka mig att han blev rätt så skakad… Så fredagens projekt var att byta ruta. Vi har även försökt att fylla repan så att det inte skall börja rosta. Det ser ut som skiten…

Jag hoppas vi har bättre tur med den nya lilla Puggen vi har köpt. Dom kommer bli förvånade på jobbet över att det inte blev en Volvo. Var förresten på After Work med några från jobbet i fredags, i Brighton. Det var jätteskoj! Jag har träffat den enda andra graduate-tjejen nu, hon är väldigt trevlig! I övrigt måste jag säga att jag fick lite åldersnoja. Alltså, de flesta har ju kommit direkt från skolan till företaget utan någon som helst erfarenhet. Och där sitter dom med sina finslipsar och tror att dom är oumbärliga, medan dom pratat skit om sina kollegor (ursäkta, men det gör mig kräkfärdig). Så jag, som är bland de äldre (!) gaddade ihop mig med dom andra erfarna ”gamlingarna”, haha. Det blev ett riktigt gott litet gäng med 25-29-åringar! Synd bara att jag var tvungen att ta sista tåget tillbaka till Crawley. Hoppas det blir fler tillfällen snart, för det var verkligen härliga människor!

Nu står jag och pollen-Arvid i valet och kvalet att: åka och spela squash (japp, det är sånt man gör i det här landet!) eller försöka smälta maten (köttbullar från Ikea och potatis). Fortsättning följer…

//Karin & Arvid

Inga kommentarer: