fredag 27 februari 2009

Saker man unnar sig när man har ont i foten

Herregud jag är så uttråkad att jag kan dö! Ödemfoten börjar bli blå och är fortfarande oduglig, det är jättejobbigt att hoppa runt på ett ben - men framför allt är det TRÅKIGT!


Men så kom jag på en sak! Igår, i min smärtdimma så viftade Arvid med ett paket framför näsan på mig.
"Kolla!!! SER DU INTE VAD DET ÄR??"
Det var en plastpåse med nån blekbrun massa. Knark?
"Kolla vad jag fick från Tesco - det är ju JÄST!!!"

Vi snackar minst 400 gram färsk jäst, gratis från bakavdelningen på Tesco tydligen. Jag brydde mig inte jättemycket om det igår, med min onda fot och allt, men idag kom jag på - jästen! Så jag har - sittandes - bakat vetebullar med nystött riktig indisk kardemumma! Dom små darlingarna fylldes med mandelmassa och vispgrädde nu när Arvid kom hem från jobbet - och vips så hade vi våra efterlängtade SEMLOR! Ikväll skall vi äta räkor, frysta, men ändå. :-)



Känner mig så svennebananig ibland så det är inte klokt. Men jag saknar vissa saker från vårt avlånga land, semlor var en av alla saker. Dom flesta på jobbet vet att jag är svensk numera. En kille (skotte!) jag lunchade med förra veckan blev helt exalterad:
"Wooohh, ni svenskar har typ 50 olika namn för snö, eller hur?!!?"

Ja, eller så tänker du på eskimåerna... Herregud, jag kommer inte från nordpolen! Jag pratade förresten med Barbro igår, dom är i Lappland. Jag frågade om det var mycket snö. Tja, sådär, en 70 cm typ, "bara". Och sedan pratade hon om dagsmeja, som tydligen har nåt med snö (tö?) att göra och jag tyckte mest att det lät som ett namn på en popstjärna. Dagsmeja? Det kanske finns 50 namn på snö och isbjörnar på gatorna i Sverige, åtminstone om man kommer från Norrland. ;-)

/Karin

1 kommentar:

Anonym sa...

Litet förtydligande: Dagsmeja = när det är minusgrader i luften, men solen värmer så det droppar från taken och det blir jättefina istappar.
/Barbro