måndag 2 februari 2009

Värsta vädret på 20 år i West Sussex

Kommer ni ihåg det stora snöovädret i Göteborg 1995? Jag upplever det igen, fast i en annan stad, i ett annat land. Ett land som i princip ALDRIG ser snö. Och gör dom det så stannar hela landet, precis som idag. England står still.

Det började snöa igår kväll, Arvid gick ut och sopade av bilarna på kvällen. Några timmar senare såg dom likadana ut igen och allt blev bara vitare och vitare och vitare... Imorse gick vi upp jättetidigt och möttes av ett vinerland utan dess like. Arvid åkte iväg, Laxen är pålitlig. På radion: "Polisen uppmanar ALLA att stanna hemma om dom inte måste åka!" Arvid har tydligen ett viktigt jobb, han gav sig ut på M25:an och trotsade alla varningar. Jag duschade och ringde min chef 06.50. Inget svar. Jag käkade frukost och lyssnade in trafikinformationen på radio och ringde Arvid för att se hur det gick. Hela M25:an var stängd, men Arvid hann precis och åkte helt ensam på en av världens största motorvägar. Mäktigt.

Inte en chans att jag åker Pug med sommardäck. Jag kör ju knappt i snö med vinterdäck hemma, om jag kan undvika. Jag gick iväg till tågstationen, halkade fram med mina stövlar. För likväl som vi lämnade vinterdäcken hemma så lämnade vi även vinterkängorna. Det SNÖAR ALDRIG i England! Förutom idag. Framme på tågstationen fick jag reda på att alla tågen var inställda. Hajar ni - ALLA!

Jag ringde min chef igen vid åtta-tiden för att inse att han har semester idag (pinsamt!). Gick hem och satte på kaffe. Jobbar hemmifrån, det går jättebra nu när jag fått tillfällig remote access från IT och har jobbmobilen hemma. Inte en chans att jag ger mig av med Puggen på berg-och-dal-bane-vägar i snömodd med sommardäck. Inte en chans...

[bild från vår parkeirng imorse:]
Det har börjar snöa igen, helt otroligt! Alla skolor är stängda idag, kan tänka mig att barnen är lycksaliga. Jag tippar att det inte blir nån netball match imorgon. Jag som svensk är van vid snö, men detta är något speciellt. Det känns precis som den dagen för nästan 15 år sedan. Jag minns den så tydligt. Jag behövde inte gå till skolan, precis som jag inte kan ta mig till jobbet idag. Engelsmännen har aldrig varit lyckligare, folk är ute och tar kort på underverket. Det känns i luften att det är en stor dag. Och det enda som har hänt är att det har fallit ett 10 centimeter tjockt lager snö. :-)

/Kram Karin

Aftonbladet:

Göteborgs-Posten:
Storbritannien väntas få runt 15 centimeter snö under måndagen och meteorologer varnade för stora trafikproblem.

Inga kommentarer: